Prata mer om djuren

Det finns en vegansk restaurang i min stad, och jag åt där idag. Restaurangen har en slogan som lyder: "Hälsa som håller", och det fick mig att tänka på en grej jag har funderat på en del.
 
Väldigt ofta när man pratar vegetarianism/veganism nuförtiden är det ett väldigt fokus på människans hälsa. Alternativt miljön. Jag tänker att restaurangens slogan syftar på båda. Och jag tycker att det här är lite problematiskt.
 
Ta det inte fel. Det är jättebra att man vill fokusera på miljö och hälsa. Det är ju väldigt smart att undvika något som innehåller carsinogena ämnen och ger en massa utsläpp i miljön (alltså kött), och alltså superbra med grejer som köttfri måndag eller andra försök att minska på köttkonsumtionen. Resultatet blir ju det samma: färre djur behöver avlivas.
 
Jag tycker bara att det är problematiskt när "kärnfrågan" (åtminstone i mitt tycke) glöms bort. D.v.s. djuren. Och i vissa fall där vegetarianism förespråkas nämns inte djuren alls. Det innebär att vi människor igen sätter våra egna behov framför djurens.
För mig är det ofta viktigare att djuren inte exploateras än att jag konstant ska få i mig precis alla ämnen jag behöver på ett enkelt sätt. Om jag sen blir sjuk eller upptäcker en brist så är det klart att jag får försöka åtgärda det på nåt sätt, men jag blir irriterad på det här att folk t.ex. uppmanar mig att äta ägg ibland för att det är ett så nyttigt och enkelt sätt att få i sig en massa näringsämnen. Jag tycker att det viktigaste i vegetarian-debatten är hur djuren påverkas, och sen är de övriga fördelarna och eventuella nackdelarna en bisak där man får kompromissa lite.
 
Det här är inget inlägg där jag försöker frälsa alla att bli veganer, och jag har full förståelse för att alla inte har samma möjligheter (t.ex. tid, pengar, kunskap, vilja...) att äta vegetariskt. Jag vill inte heller se ner på nån som äter vegetariskt/veganskt för enbart hälsans eller miljöns skull. Slutresultatet är ju trots allt detsamma.
Det jag vänder mig emot är hur djuren har blivit så osynliga i debatten. Vi tänker igen på dem som en produktionsvara som vi kan välja att offra eller inte beroende vad vi tror är bäst för oss, och det känns nästan som om man väljer att inte borde prata om djuren för att undvika att skuldbelägga köttätare eller liknande. 

Så uppmuntra gärna till t.ex. köttfri måndag, men nämn gärna också djurens roll i det hela. Gör inte djurens välmående till en oviktig bisak bakom vårt egna hundraprocentiga behov.
 

Kommentarer
Postat av: honungsbi @ http://honungsbi.wordpress.com

Så sant. Jag har tänkt på precis samma sak. Den vegetariska livsstilen fick väl ett uppsving för ungefär fem år sedan och i samband med det flyttades fokus från djurens välbefinnande till människans. Det är tråkigt att det är det som krävs för att folk ska äta mer vegetariskt.

Svar: Ja, när jag var liten var vegetarianism egentligen helt förknippad med djurrätt. När jag ville bli vegetarian (då jag gick i åttan) fick jag höra att "bara du inte börjar åka omkring till bönder och vandalisera!". Idag känns det snarare främst förknippat med en hälsosam livsstil.
xchiaki.blo.gg

Postat av: Julia @ http://juliachristine.blogg.se

Bra skrivet! håller helt och hållet med.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0