Skillnad på registrerat partnerskap och äktenskap

Jag snubblade över ett inlägg om äktenskap och kom därför att tänka på det där med registrerat partnerskap.
I Finland har vi fortfarande inte en jämlik äktenskapslag. Homosexuella par kan alltså inte ingå äktenskap, enbart "motsvarigheten" registrerat partnerskap.
 
Alltför ofta hör jag folk fråga "Men det räcker väl med registrerat partnerskap?", ibland följt av "Är det inte rätt bra att det heter något annat? Så blir det liksom lite unikt?". Man verkar vilja att homosexuella par ska vara glada över att inte klumpas ihop med heteropar, och ja, delvis gillar jag den tanken. Men jag ska ändå berätta varför det inte räcker med registrerat partnerskap.
 
Registrerat partnerskap och äktenskap är egentligen precis samma sak. Det enda som skiljer dem åt (ifall jag förstått det rätt) rent juridiskt är att det inte ingår extern adoptionsrätt i ett registrerat partnerskap, och man har inte heller möjlighet att automatiskt ta den ena partens efternamn. Adoptionsrätten är visserligen en ganska big deal, men i övrigt är det inget fel på registrerat partnerskap. Jag personligen skulle absolut nöja mig med att ingå registrerat partnerskap ifall det var aktuellt, jag behöver inte det där namnbytet (det går ju att fixa ändå, även om det är lite mer komplicerat än när man gifter sig), och jag skulle inte ha något emot att ingå i en typ av sammanslutning som heter något annat än det heter för heteropar.
 
MEN. Nu är registrerat partnerskap och äktenskap inte samma sak. Jovisst, juridiskt är de ganska lika. Men utgående från normer är det två helt olika saker. Det är väldigt stor skillnad på att säga "Jag ska gifta mig" och "Jag ska ingå registrerat partnerskap". Det första kommer att ge upphov till enbart positiva reaktioner, det andra kommer att uppröra, skapa debatt och plötsligt har man gjort nåt slags statement. 
Registrerat partnerskap är nämligen inte riktigt på riktigt. Det är en billig kopia av äktenskapet, och bara nåt sånt där som homosexuella får nöja sig med för att det ska funka juridiskt. Så länge som homosexuella är lite sämre medborgare så kommer registrerat partnerskap att vara lite sämre än äktenskapet, och därför är det inte tillräckligt med bara registrerat partnerskap. 

Homosexuella par ska inte behöva nöja sig med en b-variant. En sammanslutning som inte tas på allvar, och sällan uppmärksammas. Ifall det hade varit så att registrerat partnerskap hade haft samma status som äktenskapet, då hade jag, ifall det vore aktuellt, glatt ingått registrerat partnerskap, utan att bry mig om att vilja ingå äktenskap. Men nu är det inte så, så därför bör vi kämpa för att homosexuella par ska få gifta sig.
 
Dock är det bara ett steg på vägen. Bara för att homosexuella par juridiskt skulle få ingå äktenskap så skulle ändå homoäktenskap ses som lite sämre, eftersom homosexuella fortfarande är sämre. Men äktenskapet är en viktig del av att höja homosexuellas rättigheter. Staten kan här hjälpa till att förändra opinionen. Så med en väldigt enkel lagändring skulle massor av människor kunna få det bättre och jämställdheten skulle öka. Ändå finns det tydligen viktigare frågor just nu, och därför är detta inget som ska diskuteras under denna regeringsperiod. "Vi har ju trots allt registrerat partnerskap, räcker inte det?"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0