Ska man tänka på kön eller inte?

När jag började intressera mig för genusvetenskap tänkte jag hela tiden att man inte skulle fokusera på kön. Jag blev provocerad varje gång jag hörde någon som generaliserade kring kön. Jag minns bl.a. att vi hade en skoluppgift där vi skulle diskutera manligt och kvinnligt språk och jag skrev argt om farorna med att hela tiden reproducera normen (för genom att hela tiden t.ex. säga att "män pratar si och kvinnor så" så kommer män och kvinnor i fortsättningen att prata på detta sätt, för "det är så det är" liksom).

Sen blev jag mer insatt i feminism och nu tänker jag mer på kön än nånsin förut. Jag funderar mycket på just hur män och kvinnor uttrycker sig olika, hur många kvinnor och män och det finns i en film och varje gång jag befinner mig i en grupp analyserar jag hur många män eller kvinnor det är och hur olika gruppsammansättningar påverkar mig och diskussionen överlag.
 
Jag ser det som jättevärdefullt att vara medveten, samtidigt som jag också tror att det kan påverka oss att hela tiden tänka på hur män och kvinnor är eller ska vara. Samtidigt som jag har lärt mig så mycket av att tänka på hur t.ex. män ofta beter sig i olika situationer (och vad det beror på) så gissar jag att det också leder till att jag får en del fördomar. Så jag har lite svårt med det här. Hur ska man göra? Vad är bäst?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0