Män som tycker att tjejer är vackrast utan smink

Jag tänkte att jag skulle delta lite i #osminkad-debatten genom att prata om hur trött jag är på män som minsann tycker att tjejer är som vackrast osminkade. Jag ska berätta varför.
 
För det första: Det är inte sant. Nej, det är inte det. Ta och fråga en tjej när hon får som flest komplimanger. Är det när hon har piffat upp sig inför en dejt eller en fest, eller är det en vanlig hemmasöndag när håret ligger på ända? Och nu tänker du kanske, men dendär hemma-looken är ju jättesöt! Jag skulle absolut ge henne komplimanger. Men då tänker du på hemma-looken som du har fått se i filmer, alternativt har du haft en väldig tur och hittat tjejer som är väldigt snygga naturligt. Jag är skitful, oftast. Det är vi rätt många som är. Speciellt osminkade och ostylade, i slitna kläder och nån finne som börjar poppa upp. Jag vet själv att jag är snyggare stylad och sminkad, så ditt uttalande gäller inte mig (och massor av andra tjejer).
(Sen förstår jag att man ofta kan tycka att ens partner eller liknande är det finaste som finns när man vaknar opp tillsammans en söndagmorgon. Fast då handlar det väl inte om vem som är snygg eller inte utan snarare att man tycker om varandra och tycker om situationen.)
 
Men jag förstår ju vad det handlar om. Det är idealet med "naturlig skönhet". Vi kan också kalla det hora/madonna-komplex. Det är väldigt fint att vara naturligt gullig och söt, helst ska man inte spendera så mycket tid på det, och om man gör det ska det döljas. Sen finns det dom där som sminkar sig alltför mycket och det är ju dom där fula kvinnorna som tror att dom ska attrahera nån i sina extrema sminkningar och dom är ju patetiska och ska trampas på ("det är inte påsk än!" har jag fått höra när jag haft för mycket synligt smink). Jag tror att det handlar om att man genom att sminka sig mycket uppfattas som att man försöker göra sig attraktiv trots att man egentligen är ful. Och också att man väldigt aktivt försöker locka till sig män (vilket såklart inte är bra, eftersom det är mannen som ska styra det).
Å ena sidan har vi alltså madonnan, som är naturligt söt och fin, och inte behöver göra sig till för att få män att flockas kring henne. Å andra sidan har vi horan som måste dölja sin fulhet med smink och måste kämpa hårt för att attrahera en man.
 
För det andra. Jag blir riktigt arg när män säger sånt här eftersom de tar sig tolkningsföreträde. "Du är så vacker som du är, sluta sminka dig!" säger nån man, och jag vill ropa NEJ, jag är skitful ostylad. Fatta att jag, och jättemånga andra kvinnor, har kämpat sen vi var typ 12 (eller när man nu började sminka sig) med att hitta passande mascara, hur man lägger eyeliner fint, vilka puder som ser bra ut, hur man sminkar sig rätt för sin ansiktstyp och vilka färger man passar bäst i. Jag har lagt ner jävla mycket tid och pengar på det där, och jag vet precis vilka färger jag ska ha och vilka jag ska undvika. Jag vet hurudana mascaraborstar som ger bäst resultat för mig. Och sen kommer du och säger "Skit i allt du har lärt dig. JAG VET BÄST!". Som om det var du som har levt med min kropp i snart 20 år, och provat dig fram med alla möjliga produkter.
Tänk att en man, trots all den erfarenhet jag har, bara i egenskap av man kan omkullkasta allt jag har jobbat mig fram till. Bara för att du är man tror du att ditt ord kommer att väga mer än mina 20 års erfarenheter och att jag nu ska skita i allt jag har lärt mig och bara följa det du säger. (Och så blir det ju ofta, tyvärr. Jävla patriarkat.)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0