Om att inte vara som alla andra kvinnor.

Kissie skrev nyligen ett inlägg som handlar om hur kvinnor låtsas tycka om fotboll för att få bekräftelse av män.
Det här är ett väldigt intressant fenomen, tycker jag. Jag har själv väldigt tydligt märkt av att jag bär på ett kvinnohat bland annat när jag har känt igen mig i såna här situationer. 
 
Jag har själv märkt av hur jag, speciellt bland män, har velat framhäva vissa egenskaper hos mig som är mer typiskt manliga. Ett väldigt tydligt exempel kommer från högstadiet, när vi skulle beställa klassringar. Vi kunde inte bestämma oss mellan två ringar, och det blev så att killarna ville ha en ring och tjejerna ville ha en ring. Jag hade egentligen inte större skillnad, och bestämde mig för att rösta på killringen för att verka lite speciell. 
Andra exempel är att jag inte har velat krångla med oviktiga saker som känslor, jag har försökt verka oberörd och cool i situationer där jag egentligen har velat reagera på förtryck, jag har velat vara den där tjejen som faktiskt gillar sex (till skillnad från alla andra tjejer. what!?). 
 
Allt detta för att få bekräftelse. För att visa att jag står över alla andra kvinnor, jag är lite bättre. Jag är lite mer som män. 
Jag har märkt av att jag gör det här, och därför försöker jag motverka det. För jag är inte "bättre" än andra kvinnor. Jag har känslor, och jag vill prata om dem. Jag vill inte vara "cool" och oberörd när jag blir behandlad på fel sätt, då vill jag reagera. Jag vill inte vara den där tjejen som konstant vill ha sex, för det kommer att komma tillfällen då det faktiskt inte stämmer, och då vill jag kunna säga nej.
 
Med andra ord: jag är precis som andra kvinnor. När jag umgås med män, och inte fiskar efter den här bekräftelsen, kommer de inte att säga att jag "inte riktigt är som andra tjejer", de kommer att se mig som en i mängden. Och vet ni vad? Det är inget dåligt. 

Kommentarer
Postat av: Sara @

Intressant inlägg! Jag känner igen det där. Jag vet inte hur många gånger jag och mina kompisar under de tidigare tonåren tagit med oss öl och whisky till fester och påstått att det är mycket godare (fast det tyckte vi ju inte) än cider eller vin, för cider och vin var ju för tjejer, och det var ju inte coolt. Jag kommer även ihåg att jag i mellanstadiet gillade en kille som gillade rock. Jag påstod självklart att jag älskade Green Day och gick på elgitarr fyra gånger i veckan (haha, det gjorde jag dock INTE), just för att det ansågs coolt och killigt. Jag har även en vän som varje gång hon träffar nya killar påstår att hon har konton på alla möjliga porrsidor och älskar lesbisk porr för att killarna ska tycka att hon är en "skön och kåt brud". Samma tjej säger ofta till killarna hon ligger med att hon bara har sex för att få orgasm, och fejkar sedan orgasmer av samma anledning, att ses som en kåt "självständig" och självsäker tjej som tar för sig. Min andra kompis tar ofta med sig en snusdosa till krogen för att få höra killarnas kommentarer om att "man aaaaaldrig träffar tjejer som snusar, fan vad soft med en sån tjej!!!!11111". Tycker rent allmänt att det ofta är så att tjejer när de träffar nya killar bara MÅSTE säga att de minsann är helt galna i fotboll, eller att de är helt besatta av att spela krigsspel eller fifa, eller att de avskyr att laga mat men älskar blodiga biffar, att de inte bryr sig särskilt mycket om känslor, att de föredrar att umgås med killar och inte gillar att umgås med tjejer alls och har få tjejkompisar för att det är alldeles för mycket drama, att de vill ha sex exakt hela tiden, och att de älskar att skjuta renar. Varför känns det så viktigt att ta avstånd från allt som anses vara tjejigt? Och varför detta behovet om att ständigt vara annorlunda?

Svar: Jag känner igen mycket av det där. Det är otroligt hur mycket kvinnoförakt (för det tycker jag verkligen att det är) vi har i vår omgivning, som vi ofta inte ens tänker på.Intressant tanke, om varför vi ständigt vill vara annorlunda och så unika och speciella (men självklart inte på "fel" sätt). Den ska jag fundera lite på ;)
xchiaki.blo.gg


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0