Behöver vi mer jämställdhetsarbete i praktiken?

Det kliar i fingarna av att jag vill skriva (utan att jag ens vet vad jag vill skriva) men något tar emot. Jag ska ändå göra ett litet försök.

Jag har läst flera intressanta inlägg om patriarkatet idag. Bl.a. hos Lady Dahmer, Cissi Wallin, Schmenus ett och två
Jag gillar det enormt,  att man funderar ett steg vidare för att utvecka ideologin. Och utan att det behöver bli en massa överbevisande och tävlande mot anti-feminister.
Jag älskar själv att fundera på det här sättet. Man har en "sanning" (I det här fallet är sanningen att vi lever i ett patriarkat) och sen börjar man fundera ett varv till. "Eller är det verkligen så? Hur blir det om... ?" osv. 
Jag måste nog smälta den här tanken ett tag, låta det gro bak i huvudet, för att sen återkomma en aning klokare än innan. 
 
Samtidigt ogillar jag tanken på att fastna i den typen av diskussion. Speciellt med icke-feminister. Jag är så otroligt trött på att patriarkatet och dess effekter alltid ska behöva bevisas, och jag är trött på att höra samma motargument om och om igen. De dyker alltid upp i t.ex. kommentarsfält till feministiska texter och fokus flyttas från textens innehåll (ofta hur förtryck syns och vad man borde göra åt det) till debatter om huruvida kvinnorförtryck finns eller inte. 
 
Visst, jag tycker att medvetenhet är jätteviktigt. Jag tror att vi bör känna till olika maktstrukturer och liknande för att effektivt kunna bekämpa dem. Jag har skrivit om det tidigare här.
Samtidigt tror jag ändå att det ska gå bra att hitta sätt att samarbeta även med icke-feminister, eller personer som inte "tror på" patriarkatet, för att lösa problem med kvinnoförtryck rent praktiskt. Om både jag och en annan person tycker att det är problematiskt att kvinnor i många sammanhang hamnar i underläge ska vi väl båda kunna fundera tillsammans på vad vi ska göra för att lyfta och få fram kvinnor mer, oavsett vad vi tror att det beror på att kvinnor är i underläge från början. (Sen går det ju självklart ofta till en viss gräns, eftersom man ofta kan behöva en bakgrund för att kunna förändra helt. Det är det som jag skriver i inlägget jag länkade ovan.)
Jag tänker att vi måste lägga fokus på att göra något åt de problem som finns, och inte bara fastna i vem som har den rätta världsbilden. Jag vet att jag själv måste bli bättre på att backa här, och påminna mig om var jag borde lägga energin. Teori är viktigt, och väldigt intressant att fundera på, men kanske behöver vi bli bättre på att hitta rent praktiska lösningar också. 
 
 Den som känner sig manad får gärna försöka sig på att svara på frågan i rubriken. Behöver vi bli bättre på att tillämpa feministisk teori i praktiken? Och samtidigt då försöka hitta gemensamma värdegrunder med icke-feminister, så att vi kan arbeta tillsammans?

Kommentarer
Postat av: SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma @ http://minasannaord.wordpress.com

Jag tycker definitivt det finns en risk att man spelar antifeminister och jämställdister i händerna av den här diskussionen. Det viktigaste som vi behöver kämpa för är att alla oavsett könsidentitet och könsuttryck får samma rättigheter och möjligheter i samhället och vi vet väl fan att det i nuläget är vita heterosexuella cis-män som hela tiden drar det längsta strået. Genom att ifrågasätta patriarkatet som nu görs på vissa håll tänker jag riskerar att försvaga feminismen. Faktiskt. Sedan är diskussionen intressant på sina håll och eftersom jag redan är feminist och dessutom tycker mig känna tex Schmenus väl genom det hon skriver så ser jag ändå hennes budskap och grundläggande uppfattning om samhället och kön, vilken jag håller med om, men jag vill inte riktigt ge mig in i den diskussionen för jag är själv inte ett dugg intresserad av att föra debatt eller i det minsta förneka patriarkatets existens inför antifeminister. Så känner jag just nu iaf. Kanske ändrar mig ;-)

Svar: Jag tänker samma sak. Jag har märkt att folk, också de som inte har varit så insatta, mer och mer börjar se strukturer och "tro på" patriarkatets existens. En positiv utveckling, som jag hoppas fortsätter. Det kan vara intressant att diskutera patriarkatet feminister emellan, men jag är rädd att ifrågasättande av patriarkatet kan tolkas, av just de som inte är så insatta, som att det inte finns strukturer överhuvudtaget. Och då är vi tillbaka på ruta ett. Jag tänker att diskussionerna de senaste dagarna har varit mer definitionsfrågor ("hur definieras patriarkatet, och vilken definition stämmer in på vårt samhälle?"), men de kan lätt felaktigt, om man inte är insatt, uppfattas som existensfrågor ("har vi egentligen patriarkala strukturer alls?"), och det är väl där faran ligger.
xchiaki.blo.gg


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0