Hur borde man påverka samhället?

Jag köpte Les Misérables, som ganska nyligen (antar jag) kommit ut som dvd, och såg den igår.
Jag tänker inte gå in på handlingen, men ett centralt tema i musikalfilmen är de sociala orättvisorna i 1800-talets Frankrike. Det är ganska våldsamma protester det handlar om.
 
 

Jag tycker det är intressant att fundera på det där, vilket som egentligen är det bästa sättet att påverka och förändra samhället.
Saker som rösträtt, som vi idag tar för givet, har någon tvingats kämpa för. Och inte sällan har det krävts ilska och våld för att driva igenom det som de fredligare sätten att påverka inte har klarat av. 

Självklart kan man fråga sig om det verkligen är rätt sätt att gå. Är det okej att använda t.ex. våld, bara för att man uppnå något gott? Det blir en diskussion om huruvida "ändamålet helgar medlen". 

Det finns självklart hundra olika sätt att påverka samhället. Genom en sån "liten" sak som att driva en blogg eller uppfostra ett barn påverkar man ju sin omgivning, och på sikt, samhället. Det är ju bara det att det går så mycket snabbare att typ skjuta landets ledare och kämpa mot orättvisorna med våld.
 
Jag vet faktiskt inte vilket sätt som är "det bästa". Kanske behövs alla sätt. Och det behövs olika människor för de olika sätten. Själv är jag ingen vrålande, arg (jo, det är jag, men kanske inte alltid utåt) feminist, men jag kan säkert påverka på andra sätt. 
Fast visst blev jag smått sugen, efter att ha sett Les Misérables, att typ bara ta och störta det här jävla patriarkatet nu på en gång. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0