Är det relevant att tänka på vad en abort kostar för samhället?

Lady Dahmer skriver i sin blogg om aborter, och så uppkom en diskussion om huruvida det är relevant att prata om sjukhuskostnader i samband med aborter. Det tycker jag absolut att det är!
 
LD skriver att det är fascism om man tycker att alla människor inte ska få sjukvård (d.v.s. de som handlat oansvarigt). Jag känner inte till ideologin tillräckligt för att uttala mig i det, men visst kan det vara så. Jag tycker inte att det är rätt att endast några ska få sjukvård. Självklart ska alla få sjukvård, och alla som vill ska få göra aborter oavsett av vilken orsak de blev gravida eller varför de vill göra abort!
 
Men att prata om sjukhuskostnader kan ändå vara relevant. Inte i politiska frågor, för det är då det blir väldigt skevt. LD skriver: "Jag kanske inte har lust att betala för idioter som inte har vett att sätta på sig säkerhetsbältet i bilen eller använda hjälm när de cyklar eller ansvarslösa som glömt stänga av spisen eller till föräldrar som skaffar fler barn de har råd med eller rökare som drabbas av cancer", och menar då att man ändå inte kan neka dessa personer sjukvård bara för att de ställde till det själva. Och jag håller självklart med! Människor måste få handla oansvarigt, och begå misstag. Att tänka något annat känns som en väldigt unken människosyn, eller om man pratar abort: kvinnosyn. 
 
Däremot kan frågan om vårdkostnader vara relevant i den enskilda individens funderingar om moral och etik. D.v.s. "Hur ska jag handla etiskt rätt?". Alla väljer själva vem/vilka de vill inkludera i att handla etiskt mot, man brukar prata om etiskt objekt. Etiska objekt kan vara vänner och bekanta, alla människor, djur, naturen, staten o.s.v. Människor väljer alltså vilka de vill tänka på i sitt handlande. En del tycker att enbart människan är viktig, medan andra vill inkludera djur (och blir kanske således vegetarianer) eller natur (och börja sopsortera o.s.v.).
Som jag ser det har ingen nån "skyldighet" att inkludera något, det får man välja själv. Däremot tror jag att det alltid är nyttigt att tänka från så många synvinklar som möjligt. Fundera "bryr jag mig om att agera moraliskt mot andra människor? mot djur? mot naturen? mot staten?" o.s.v.

Därför känns det relevant att prata om sjukvårdskostnader! Att tänka "vill jag försöka låta bli att belasta sjukvården i den mån det är möjligt?", och mitt svar på frågan är självklart ja. Det är bl.a. (det finns såklart hundra andra orsaker också) därför jag tänker till en gång extra innan jag har oskyddat sex, innan jag åker bil utan bälte eller innan jag super mig alldeles galet full på midsommar. För att det för mig känns moraliskt fel att ha andra att betala för något jag lätt hade kunnat undvika.
 
Sen, ifall skadan redan är skedd, tänker jag inte moralisera och neka någon sjukvård. Jag säger inte heller till någon att "Nej, gör inte så! Tänk på hur du belastar sjukvården!". Det är, som sagt, upp till var och en ifall man vill ta med sjukvården som etiskt objekt. Men det känns relevant att ta upp hur mycket en abort kostar, eftersom den kvinna som ännu inte haft oskyddat sex ska få chans att fundera på ifall hon vill se sjukvården som ett etiskt objekt. För att kunna bedöma det behövs ju ofta fakta!
Sen om hon av olika orsaker bestämmer sig för att en sån sak som kostnader inte är viktig är det alldeles okej för mig. Men det är inte så enkelt att man bara kan avfärda det som fascism och alldeles irrelevant.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0