Tidningar och transfrågor.

Att tidningar (och såklart samhället överlag) verkar vara väldigt efter när det gäller transfrågor är kanske ingen nyhet. Läs till exempel Sannas inlägg här
 
Idag hittar jag denna artikel på svenska yles hemsida under rubriken Bradley Manning vill vara kvinna.
 
 
 
Eftersom yle, och antagligen många andra, uppenbarligen inte fattar så tänker jag peka ut några fel. Det är fritt fram att kommentera och komma med fler synpunkter eller rätta mig ifall jag har fel. Jag måste nämligen erkänna att även jag har väldigt mycket att lära mig när det gäller transfrågor.
 
-"Bradley Manning vill vara kvinna", alltså rubriken.
Ordet "vill" stör mig något enormt här. Det får det att låta som att Manning är en man, och att hon nu vill bli kvinna. En transsexuell person har inte nån slags önskan om att byta kön. Man tillhör ett kön, men har fötts i fel kropp. Det handlar alltså inte om något man vill vara, utan om något man redan är. Det som man syftar på, och alltså borde skriva, är att Manning vill ändra på sitt yttre för att det ska passa hennes kön.
 
-"utklädd till kvinna" i bildtexten.
Det här låter väldigt fel i mina öron, då "utklädd" låter som att man klär sig inför en maskerad. Ungefär som att det skulle handla om att dra på sig en peruk, och så är det bra så. Ordvalet känns väldigt förminskande med tanke på att transsexuella personer ofta spenderar mycket tid, pengar och energi på att försöka passera som det kön de egentligen tillhör.
 
-"Han" i hela texten.
Det här är kanske det som upprör mig mest. Yle väljer att i hela texten prata om Manning som "han". Detta trots att hon uttryckligen säger att hon vill bli "hänvisad till med det feminina pronomenet". 
Det är så respektlöst att jag inte ens vet vad jag ska säga.
 
 
Vi kan väl komma överens om att det verkligen är dags att vi börjar diskutera transfrågor på allvar? Så här kan vi helt enkelt inte ha det.

Kommentarer
Postat av: såå @

fint försök men fortfarande många sakfel. så tycker jag du generaliserar friskt.

Svar: Okej, vill du peka ut dem så att jag kan lära mig? Eller är du bara ute efter att kritisera mig?
xchiaki.blo.gg


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0