Jag vill kanske ha sex men jag vill inte bli våldtagen

I och med "våldtäktsdebatten" efter Tallink Siljas uttalande kom jag att tänka på ytterligare hur kvinnor hela tiden dubbelbestraffas.

Många verkar tycka att visst, en våldtäkt är inte kvinnans fel, men nog måste hon ju tänka lite på hur hon beter sig. Någon säger (jag citerar): "Följer du med en person till din eller hans eller hennes hytt är signalen nog stark att det vankas sex. Frivillig sex. Om du inte vill ha det på det sättet, - håll dig då rimligt nykter och bete dig på ett sätt som inte tolkas som en invit till sex." och jag tror tyvärr att det finns många som håller med.
 
Men jag kanske vill följa med till nån okänd människas hytt och ha sex! Jag vill fortfarande inte bli våldtagen. För det är fortfarande två helt olika saker.
Alltid är det detta "allt eller inget"-tänk. Du är antingen en hora eller en madonna. Antingen håller du dig nykter och säger nej till allt vad umgänge med män heter, eller så följer du med till hans hytt och då får han helt fria händer för du har ju trots allt sagt ja till sex.
Sex är inte något som är på eller av, antingen sex eller inte sex. Det finns väldigt många grader och nyanser. Det kan vara allt från lite kyssande till omslutande sex till oralsex till analsex till sex med olika föremål till vad som helst. Att säga ja till en sak betyder inte att jag har sagt ja till alla hundra miljoner varianter av sex som finns. Att jag kanske gärna går lite avsides och fortsätter hånga med den här främlingen för att se vart det leder betyder inte att jag har samtyckt till att t.ex. bli naken eller penetrerad.
 
Det är det som blir så fel i uttalandet ovan. Att jag har samtyckt till "frivillig sex" säger egentligen ingenting. Jag kanske kan ha samtyckt till själva penetrationen, men så kanske jag inte tycker att det är okej att den andra personen håller i mig så hårt, eller att hen håller på så länge, eller att dörren plötsligt står öppen. Allt som sker efter ett nej är våldtäkt, brukar man väl säga, och om det händer något som jag inte vill och min partner inte respekterar denna önskan så blir det sex som jag inte har samtyckt till. Och alltså ett övergrepp, en våldtäkt.
 
Sen tänker jag också på det här som Sofia Zettermark gästbloggade om hos Lady Dahmer, om hur kvinnor anses ha den sexuella makten. D.v.s. att kvinnor kan välja ganska fritt vem de vill ligga med eftersom män alltid är på g, medan män inte har samma fördel eftersom kvinnor oftast säger nej.
Om man kopplar ihop dessa två aspekter blir det klassisk dubbelbestraffning. "Ni kvinnor vill ju aldrig ha sex! Ni säger ju bara nej när jag kommer med förslag" och så kan man få höra att man är både det ena och det andra för att man inte släpper till. Fast när man väl säger ja, och följer med till den där hytten, då har man själv samtyckt till "frivillig sex" så då får man ta att det kanske händer sånt man inte vill.
 
Jag vågar påstå att väldigt ofta när en kvinna säger nej till sex handlar det om att man är rädd för vad som kan hända om man börjar säga ja. Man vet att det inte går att säga ja till bara vissa saker, så därför är det säkrast att hela tiden säga nej. Samt att om du börjar säga ja till nånting så har du genast förlorat din madonnastämpel, och är nu en hora, och det kommer alltid att vändas emot dig.

Kommentarer
Postat av: honungsbi @ http://honungsbi.wordpress.com

"Jag vågar påstå att väldigt ofta när en kvinna säger nej till sex handlar det om att man är rädd för vad som kan hända om man börjar säga ja. Man vet att det inte går att säga jatill bara vissasaker, så därför är det säkrast att hela tiden säga nej." Där slog du huvudet på spiken, tror jag. Säger man ja är man helt plötsligt rättslös. Så jävla sjukt.

Postat av: Mammalola @ http://livsviktigt.vimedbarn.se

Håller med!Om män inte klarar av att sluta efter ett nej, dvs. ha en så diffus syn på vad som är okej - varför ska då kvinnor tvingas tänka i svartvita termer?!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0