Folk som klagar på att homosexualitet är för sex-fixerat

Då och då hör man homofober som klagar på att homosexualitet bara handlar om sex. T.ex. menar man att pride-paraden är alldeles för sexfixerad. Folk är lättklädda, man pratar om bdsm och hur man undviker hiv och säljer sexleksaker (tror jag. Jag har aldrig varit på pride. Men det är åtminstone det jag har hört, eller uppfattat).
Jag kom att tänka på detta nu när jag var inne på Qruiser, som är ett community för främst hbtq-personer. Jag reagerade faktiskt på hur mycket sex det var överallt. Det är olika nattklubbsreklamer med bilder på nakna män, man kan klicka in sig på videos med samkönade par som hånglar, det finns tips på sajter för sexsäljare och det finns en mängd olika s.k. klubbar som man kan gå med i för folk med olika sexpreferenser (typ "vi som gillar stora kukar").
 
Nu är det såklart så att homosexualitet till skillnad från heterosexualitet uppfattas som väldigt sex-fixerat eftersom heterosexet är så otroligt normaliserat (och även romantiserat). Att se två personer av olika kön kyssa varandra är liksom inget sexuellt, eftersom det är så otroligt vanligt. Det är snarare bara gulligt, romantiskt och såklart galet irriterande om man själv är singel och ensam. Ett homopar som gör samma sak är däremot ganska ovanligt och man tänker det kanske mer som en del av en sexakt och tycker därför att man bör hålla det privat och inte visa upp det för allmänheten (och för de stackars barnen). Vi uppfattar alltså hbtq som mer sex-fixerat och perverst eftersom homosexet och homoromantiken inte är normaliserat som heterosexet är.
 
Med det sagt kvarstår ändå faktumet att det är väldigt sex-fixerat inom hbtq. Jag tror att det är rätt självklart. För nämligen: vad är det som skiljer heteropersoner från homopersoner? Jo, kort sagt är det ju vem man vill ha sex med. Alltså är sex en väldigt avgörande del. Om det inte hade varit viktigt hade det ju inte varit nån poäng med att vara homo överhuvudtaget. 
 
Försök tänk dig en pride-parad utan sex. Utan några som helst referenser till sex. Folk i vardagskläder som vandrar omkring i vardagskläder, utan att hålla varandra i handen eller kyssa varandra? Vad skulle poängen med den paraden vara? Nu kan man ju diskutera vad som är poängen med pride överlag, men som jag ser det så är det en dag då hbtq får vara norm. Då det inte är det minsta konstigt att leva sitt liv som man vill, och det livet innefattar ju sex! (Om man inte är asexuell eller liknande, kan tilläggas.)
Det är också det som är grejen med t.ex. qruiser och gayklubbar och liknande. Vad skulle man göra där om inte diskutera sex eller ha sex? En homosexuell person har antagligen ett väldigt vanligt liv i övrigt, så när det gäller att ens katt har dött, vad man ska äta till middag eller vilka aktier man borde köpa just nu så finns det ju en mängd andra ställen att söka sig till. Varför skulle man diskutera det på ett gay-community? Nej, dit söker man ju sig när det gäller sånt man inte hittar nån annanstans. Och det man inte hittar nån annanstans är ju just prat om hbtq-sex.
 
Jag är absolut öppen för att man kan försöka hålla det grövsta sex-pratet ifrån minderåriga. Därför finns det ju t.ex. restriktioner på många sajter, att personer under 18 t.ex. inte får se bilder på könsorgan som folk lägger upp och liknande. På samma sätt kan jag tänka mig barnvänliga sektioner på pride, där man kanske inte delar ut kondomer eller säljer sexleksaker (igen, jag har aldrig varit på pride så jag vet inte om man brukar göra det), utan att det istället är mer fokus på t.ex. romantik.
Men alltså, grejen med att klaga på att hbtq bara handlar om sex... Vad skulle det annars handla om?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0