Ett första inlägg om konsumtion

Idag fick jag för mig att sy en liten "necessär" (eller vad man nu ska kalla det) till mina frisörssaxar. Jag brukar oftast klippa mitt hår själv, men våra frisörssaxar försvann helt mystiskt. Så jag köpte nya, så har jag ju också att ta med då jag flyttar. Och så bestämde jag mig för att jag behöver något att ha dem i så att inte de här också försvinner.
 
Tadaa! Det är nu ni får berömma mig för min kreativitet och sytalang. Jag är väl sådär halvnöjd, symaskinen bråkade lite.. Men insidan gillar jag i alla fall!
 
 
 
I alla fall funderade jag lite då jag satt där vid symaskinen. Nog hade jag ju kunnat köpa en betydligt snyggare necessär. Egentligen. Och det är väl det som de flesta tänker allra först när de behöver något. "Jag köper det!"
Det är ganska skevt egentligen. Direkt när vi kommer på något vi behöver eller vill ha så köper vi det, eller funderar på att köpa det. Det handlar om precis allt, jag menar, vi betalar till och med för medlemsskap på dejtingsajter.
 
Jag vill inte skuldbelägga nån, för konsumtion handlar inte om enskilda individers tendenser. Det är hela samhällets kapitalistiska synsätt som gör att vi ofta inte ens tänker tanken på att "det här kan man göra själv", "jag kan fråga om min kompis har nåt sånt här som hen inte behöver", "min släkting är bra på det här. Jag kan be hen göra det/lära mig" eller också "behöver jag verkligen det här?", "om jag verkligen tänker efter". 
Kapitalismen ger oss en känsla av behov. Jag har massor av saker som jag inte behöver, men som jag tror att jag behöver. Och det är så lätt och går så snabbt att konsumera idag, vi behöver inte ens gå utanför dörren, att det blir det absolut lättaste alternativet.

Och ju lättare och snabbare det blir för oss att få den där varan framför oss, desto längre blir avståndet till arbetaren som gjort den. Och till naturresurserna den är gjord av. Vi förlorar respekt för arbete och för naturen.
 
Jag är fortfarande på bebisstadiet när det gäller kritiserande av konsumtion. Men jag har utvecklats mycket de senaste veckorna, och antagligen kommer det fler inlägg om det i framtiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0