Water only

 
Jag bestämde mig för att prova på en hårtvättningsmetod vid namn Water only, eller WO.
Det innebär att man, precis som namnet säger, tvättar enbart med vatten. Alltså inget schampoo eller balsam, eller matsoda eller ägg eller nånting annat.
 
Tidigare har jag använt mig av balsammetoden (som går ut på att man använder enbart silikonfria balsam, inget schampoo). I och med att jag ska flytta och försöka klara mig på ganska lite pengar i månaden så försöker jag undersöka alla möjliga sätt för att spara pengar. Balsam är rätt dyrt, så först hade jag tänkt byta ut ett balsam mot matsoda. Fast så insåg jag att isåfall behöver jag också nån typ av vinäger eller annat surt för att neutralisera. Matsoda är nämligen väldigt basiskt. Och då hade det nog blivit rätt dyrt ändå, och dessutom lite för komplicerat för mig. Så då började jag fundera på att helt strunta i att ha nåt i håret, och bara använda vatten.
 
Jag tvättade håret första gången idag, utan vatten, och det är rent och fint. Lite flygigare än vanligt kanske. Vi får se hur det håller sig, och vad det blir till. Jag vet att det nog kommer att ta ett tag för håret att vänja sig, så jag har några veckor av konstant fettigt hår att se fram emot. Jag hoppas det lönar sig.
Ifall jag får det att funka bra kan jag lägga upp en liten guide på hur man gör för att med framgång tvätta sitt hår med enbart vatten!
 
 

Kommentarer
Postat av: honungsbi @ http://honungsbi.wordpress.com

Gick det bra att bara tvätta med bara vatten?

Svar: Åh detta inlägg hade jag glömt! Nämen det gick väl helt okej, ifråga om att det blev rent (vilket väl är huvudmålet). Jag tror att använder man bara inga produkter i håret så borde det inte vara så svårt att få rent (säkert olika för olika hår). Dock gav jag upp efter ett tag, först till förmån för bikarbonat och ÄCV, och sen till ett balsam. Balsammetoden har alltid funkat så bra på mitt hår, blir inte bara rent utan dessutom så underbart mjukt, så jag tror att jag fortsätter med den.
xchiaki.blo.gg


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0