Vita som tror sig ha rätten att definiera rasism

Åh vad jag blir irriterad! Det finns tydligen ett ställe i Vasa (där jag bor, nästan, i ännu några dagar) som heter "Negerby". Det kom en nyhet om att man funderar på att byta det här namnet eftersom man finner det kränkande. 
Jag tänker inte gå in på om n-ordet är kränkande eller inte. För vet ni vad? Det är inte min uppgift!
 
Och det är just det som irriterar mig. Att folk (bl.a. kommentatorer på sidan som lade upp nyheten) tar sig rätten att bestämma vad som är kränkande eller inte. Nu vet jag ju i och för sig inte vilken hudfärg dessa människor har, men jag gissar att i alla fall de flesta är vita. Det var kommentarer i stil med "Det har vi ju alltid sagt, utan att lägga någon värdering i det", "Det är ju bara olika nationaliteter" (va?), "N-ordet är ju bara en färg" (herregud), "Om jag inte får säga n-ordet, då får jag väl inte säga albino heller?", "Allmänt skitprat om n-ordets språkliga ursprung"  osv osv.... 
 
Det är så otroligt vanligt att förtryckaren tror sig ha rätt att definiera de förtrycktas kamp. I det här fallet tror vita att det är okej för dem att säga vad som är rasism och vad som inte är det. Men så är det inte. Det går inte att vara antirasist men sen säga att "Nej, nu är jag inte med på det här längre" om det blir lite obekvämt för en själv. Att jobba emot rasism handlar om att låta ickevita vara i centrum, och det är galet obekvämt (för som vit är du van med att vara i centrum). Det handlar om att säga "okej, jag slutar använda ord du finner kränkande" istället för att säga "du har fel, ordet är inte kränkande!". Låter det inte logiskt?

Kommentarer
Postat av: lilla jag @

"Att jobba emot rasism handlar om att låta ickevita vara i centrum". Okej. Jag trodde det handlade om att behandla alla människor som enskilda individer och inte tillskriva någon, varken svarta, vita, röda, gula eller blåa, egenskaper på grund av vilken ras de råkar representera.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0